blandberg.blogg.se

Välkommen till Familjen Blandberg!!! Här kommer du att läsa om livet som det verkligen ser ut. Inte den förskönade vardagen eller kryddade solskenshistorier ala de Facebook. Nej, endast den sanna och krassa verkligheten, lika skön och vacker som den kan vara, men även den ibland grymma och brutala verkligheten kommer att skildras. Men det är just detta som utvecklar oss människor. Hur du tacklar dina situationer och intryck, det är just det som gör dig till den du är och kommer att bli.

Kan själv...

Kategori: Allmänt

Nu är de äntligen igång, mark- och anläggningskillarna.
Jag och Leffa från MAB var ute och rekade terräng förra veckan. Ungefär vad vi kan räkna med att springa på under humusen och var schaktmassorna ska läggas. Leffa hade även en fast avloppstank låg och dammade som han kunde gräva ner åt mig. För första gången på länge kände jag att saker och ting gick med mig istället för emot. Jag kom och tänka på Petras övertygelse att man hamnar i den positiva spiralen när man tänker i dessa banor. Skönt med lite flow tänker jag när jag nu sitter här på lunchen och skriver och samtidigt är enormt nyfiken hur det går där ute vid sjön. Precis då kommer väl självklart samtalet man INTE vill ha; Det var Leffa igen;

-Jonas, vi har sprungit på problem, du har en bergsknalle som måste skjutas bort.
Vad säger man? Ja det var väl ungefär här som Petras teser helt tappade substans och jag kände hur luften gick ur mig ännu en gång. För vi vet ju alla att SPRÄNGA BERG =STORA KOSTNADER och definitivt inget jag räknat med. Vi trodde att vi skulle behöva fylla ut lite extra men spränga var INTE med i kalkylen.
Jag kontaktade min gode vän Google som jag alltid gör när jag är osäker på min sak…knappade in ”Spränga berg kostnad”.
Ja det beror ju alldeles på hur mycket de ska spränga och hur länge de håller på.
 
Spränga?! I den här idyllen?!

Hur eller hur så är det otroligt tråkiga pengar. Det är ungefär som att behöva byta växellåda på bilen. Det är absolut inget som syns men det måste göras för att skiten ska funka. Skillnaden här är att du förmodligen kan köpa en ny bil för spränginsatsen. Men vad ska jag göra? Dra mig ur nu?? Det går liksom inte.

Tänk på allt jobb…..det är svårt att beskriva och man glömmer gärna bort allt man går igenom och allt man gör för att hitta de bästa lösningarna, därför är det rätt bra att skriva av sig emellanåt. Ta en så enkel sak som golvet till huset till exempel.
Jag blev kär, ja riktigt jävla kär i ett golv som Martin Timell stod och flåsa över i Äntligen hemma. Däremot blev jag inte lika kär i priset som visade sig vara över 1000:-/kvm. Men jag gav mig inte, la ut en blänkare på Blocket….tänkte om någon köpt för mycket eller så?? Sen ska man kanske ha missat rätt många mattelektioner för att köpa 115 kvadrat för mycket golv…men jag drog en chansning.
 
Kärlek vid första ögonkastet och passar fantastisk bra ute på landet.(bild lånad från Kährs)

Men efter en månad så var det faktiskt en tjej som hade 20 kvm över, sagt och gjort for jag och Petra upp till Stockholm eller rättare sagt, så långt ut mot Saltsjöbaden och skärgården du kan komma med bil. En gård/gästgiveri som hade lagt nytt golv och fått några paket över. Första inköpet till vårt sprillans nya hus blev alltså några överblivna plank till halva priset.:)
Sen för några veckor sen var dök det upp igen, trot eller ej; ett par på västkusten hade bestämt sig för att lägga om hela undervåningen med just ”mitt golv”. Om det sen var den klassiska nybyggar-/renoveringsseparationen vet jag inte men huset skulle säljas och golvet blev aldrig inlagt. Så de hade 90 kvadrat svindyrt golv låg i garaget. Ni får 40 lakan så hämtar jag det i veckan, hörde jag mig själv säga samtidigt som jag höll tummarna och kom på mig själv prutandes 10.000:- direkt över telefon.
-Njaaaaaa började hon i andra änden skruva lite på sig -OKEY om du hämtar det i veckan så har vi en deal. Två dagar senare hade jag 90 kvm trägolv vobblandes i släpvagnen, något överbelastad

Ja det är väl bara en av alla turer runt detta projekt…jag kan dra tusen till men nu ska jag istället försöka blicka framåt. Ni ska få följa vår fantastiskt spännande resa i detalj. Hur husleverans, snickare och andra leverantörer gör sitt jobb samtidigt som jag håller ett spänt öga på telefonen då Petra kan ringa vilken sekund som helst. Även om jag inte skulle bli förvånad om hon själv satte sig bakom ratten när det väl är dags…..typ "Kan själv" och i efterhand kommer på; just det jag skulle ju ringt Jonas;
-Heeej, det blev lite brått, jag är på sjukhuset och by the way du har blivit pappa!!! :)
 
 

KOMMENTARER:

  • Caroline och Daniel säger:
    2015-11-25 | 22:27:42
    Bloggadress: http://prio2.wordpress.com

    Haha, vad härligt du skriver! Ska bli kul och följa familjelivet och husbygget, det blir nog bra i slutändan ska du se =)

    Svar: Tacktack. Ja det kommer mera, jag lovar:)
    Familjen Blandberg

Kommentera inlägget här: