blandberg.blogg.se

Välkommen till Familjen Blandberg!!! Här kommer du att läsa om livet som det verkligen ser ut. Inte den förskönade vardagen eller kryddade solskenshistorier ala de Facebook. Nej, endast den sanna och krassa verkligheten, lika skön och vacker som den kan vara, men även den ibland grymma och brutala verkligheten kommer att skildras. Men det är just detta som utvecklar oss människor. Hur du tacklar dina situationer och intryck, det är just det som gör dig till den du är och kommer att bli.

Det går fort i hockey....

Kategori: Allmänt

Tiden rusar iväg...jag vet inte men läser man andra husbloggar så verkar de flesta tycka tiden står stilla vid sina husprojekt. Att det är evigheter till slutbesiktning, att hantverkarna inte är på plats, att de aldrig kommer att hinna etc.

Själv känner jag istället att jag behöver all tid i världen innan inflyttning. Det känns som det är så otroligt mycket jag måste ordna innan huset står färdigt. Jo jag har väl till viss del mig själv att skylla då vi i många fall valt andra ytskikt än standard vilket innebär en hel del merjobb som man inte tänker på. 


Ta en sån enkel sak som att välja annat golv. Det kan ju spontant tyckas vara en enkel match att byta ut det i min värld lite tråkiga och vanliga ekparketten till ett mörkare och mer rustikt golv.
Absolut, men det ingen tänkte på och allra minst Stenberg var att de medföljande trösklarna är designade efter det ljusa standardgolvet vilket innebär slipning, betsning och ny lack. Och jag lovar det är fler trösklar än man tror i ett hus!! Och fråga mig inte vad de på fabrik lackar prylarna med men jag är ganska övertygad att det står ”sitter-utav-bara-helvete-lacken” på burkarna. På fullaste allvar, vad har jag gett mig in på?!? Nåväl skam den som ger sig, jag och slipmusen får ge det några kvällar till.


Standardtröskel och klassisk ekparkett.


Ett antal slipningar, bets och lack senare.

Hur eller hur så har jag bra kontakt med hantverkarna där ute. Snickarna skruvar i skrivande stund på de sista skåpen i köket medan plattsättarna står och hejar på eftersom de är färdiga med badrummen och vill komma åt att sätta kaklet ovanför bänkskivan. Och apropå bänkskiva så är ”Sten & Marmor” i morgon på väg ut för att mäta in skivan så det blir på millimetern. Den kommer bokstavligen bli tung som sten så det är inget man far fram och tillbaka med om det blir något fel. 

Annars tycker jag peppar peppar att det mesta har flutit på. Och ska jag vara riktigt ärlig så är jag nästan lite imponerad av våra harmoniska val. Okey vid närmare korrekturläsning så ska jag inte ta åt mig äran själv, jag har haft en otroligt hjälpande hand vid min sida i form av inredargurun herself, fröken Lindberg. 

Men att nu se valen av golv, väggpanel, tapeter, kakel och klinkers växa fram gör att jag får ståpäls, som Gunde hade uttryckt det. Det blir verkligen hur snyggt som helst. Jag är så sugen att lägga ut bilder men samtidigt känner jag att vi i detta skede inte är där än. Skyddspapp, halvfärdigt målade lister och avsaknad av kakelfogar gör sig i nuläget inte rättvisa. Vi får hålla oss till tål några veckor till. Däremot stundar kontrollbesiktning nästa vecka där man går igenom hela huset för att finna fel och brister i hantverket. Då ska allt vara klart och vi är snart där.

Här ligger dock mitt största orosmoln vilande över mina axlar. För att få inflyttningsgodkännande av kommunen krävs nämlige ett fungerande och godkänt avlopp. I dagsläge har vi vare sig vatten eller avlopp klart.

Jag har några offerter ute och vattenborrningen ser ut att vara på banan men avloppsfrågan ser ut att bli en så in i helvete dyr historia. Så pass att jag överväger att sälja min pärla ute på parkeringen. Det tar verkligen emot men vad ska man göra när man redan sprängt budgeten med råge.

Också en lärdom när man bygger hus, att det alltid blir dyrare än vad man räknat med.

Nej det behöver det absolut inte bli säger någon. Och det stämmer om man har flyt där allt trillar på plats som det ska och om man absolut bestämmer sig för att hålla sig till standard eller det man valt från början, så kan man faktiskt hålla sig något sånär på budget.

Nu var faktiskt borrkillarna ute och drilla ett hål i berget i veckan. På 85 meter fann vi glasklart och friskt vatten. Detta är annars en av många poster som kan ränna iväg i kostnad. Säg att vi skulle behöva borra 30 meter till?! Och inte nog med det, när borrhålet väl är klart ställer självklart leverantören frågan om man inte ska kosta på en mer exklusiv pump där även de rörliga delarna är av rostfritt?!?  Och när du ändå är igång kanske du ska ha en hydrofor för att syresätta ditt vatten?!

Eeeehh ja vänta lite ska jag titta i min sen två månader tillbaka tomma plånbok.

Stenberg hjälper borrkillarna hitta frostfritt.

Men samtidigt är allt detta en fantastisk investering och det är förbaskat kul att bygga. Det kan varmt rekommenderas och hade jag fått chansen så skulle jag göra det igen och igen och igen. Så mycket man lär sig och så mycket jag skulle gjort annorlunda. Eller kanske inte annorlunda men jag skulle ibland ha tänkt ett steg längre, det hade underlättat många gånger. De säger ju att efter ditt tredje husbygge börjar man lära sig av sina misstag.

Okey jag kunde inte hålla mig, kolla in vårat nästan färdiga kök, fint va?!

KOMMENTARER:

  • Jonas säger:
    2016-04-18 | 07:04:02
    Bloggadress: http://www.viihop.se

    Va fint ni får :D

    Det är väldigt svårt med allt man vill ha nytt, för det ena ger ju alltid det andra med tillval hit o dit.
    Men jag tror ni kommer få ett alldeles fantastiskt hus.
    Lycka till !

    Svar: Tack Jonas, till våren måste ni komma ut och se det färdiga resultatet.:)
    Familjen Blandberg

  • Sofia säger:
    2016-04-18 | 19:32:01
    Bloggadress: http://korngatansexton.blogg.se

    Så himla kul att se någon göra något annorlunda med sitt priohus! :D Blev verkligen riktigt snyggt 👍😀

    Svar: Tack Sofia. Ja vi har gjort lite annorlunda där vi bla sänkte baren och skiftade diskho och häll för att få bort plåthärket till fläkttrumma i ryggåstaket.😊
    Familjen Blandberg

  • Lasse säger:
    2016-04-24 | 16:19:35

    Snyggt kök!

    Svar: Tack Lasse, det tar sig så sakterliga😊
    Familjen Blandberg

Kommentera inlägget här: