blandberg.blogg.se

Välkommen till Familjen Blandberg!!! Här kommer du att läsa om livet som det verkligen ser ut. Inte den förskönade vardagen eller kryddade solskenshistorier ala de Facebook. Nej, endast den sanna och krassa verkligheten, lika skön och vacker som den kan vara, men även den ibland grymma och brutala verkligheten kommer att skildras. Men det är just detta som utvecklar oss människor. Hur du tacklar dina situationer och intryck, det är just det som gör dig till den du är och kommer att bli.

Huset börjar tar form...

Kategori: Allmänt

 
Husprojektet fortsätter….

Ja tro det eller ej men det har faktiskt fortskridit om så lite i bakgrunden av lite mer prioriterade händelser i livet. (för er som inte följt vår resa så har vi blivit en till i familjen)
Men nu är vi alltså igång och stökar där ute vid sjön igen.
 

Garaget på plats.

Jag trodde att mitt huvudbry med alla myndigheter skulle vara det absolut värsta i ”Projekt husbygget”. Men det var väl länge sen som huvudvärken slagit till med sådan kraft som häromdan. Nu är det istället kakel, klinker, golv, panelväggar, tapeter, stenskivor, kulörer, mönster som får nervtrådarna att dansa limbo där uppe.
Och visst med tanke på rebellkriget i Syrien och andra värdsliga problemställningar som cancer och Zika-virusets framfart så kanske det låter som banala och angenäma problem men det är tillräckligt för att Stenberg ska behöva knapra Ipren om kvällarna.

Och speciellt när man lever med en människa som får Lulu Carter att framstå som en plastig amatör när det kommer till inredningsidéer, färger och mönster.
Just som man tror man kommit undan med ett schysst och dessutom prissänkt kakel på Bauhaus så hittar Fröken-Inredare en mycket snyggare platta i nån fräsch designkatalog. Och snyggare är som vi alla vet oftast samma sak som dyrare.
Hur tänkte jag egentligen när jag släpade hem alla dessa kataloger?!?

Så här i efterhand skulle jag kokat ihop nån story att det bara ingår kakel för en viss summa eller att kakelsättaren inte törs sätta dyrare kakel än 300:-/m2 utan tilläggsförsäkringar. Men det hade hon aldrig gått på, nog för att min kära sambo är blond men det är bara slingor insåg jag för några år sen när hon överraskande pratade i telefon OCH målade naglarna samtidigt, henne lurar man inte gosse:)

Skämt och sido men det är verkligen ett myller av beslut som ska tas när det nu börjar dra ihop sig till ytskikt. Alla innerväggar är på plats och väntar bara att få bli påklädda. Vi har redan valt dörrar, golv, lister, badrumskommoder, kök och alla dess tillbehör.
Men kakel och klinker till kök, tvättstuga, badrum, toalett och hall återstår.
Och likadant ska färgkulörer till tapeter och andra ytskikt bestämmas för att få rummen att harmonisera. Fasadbelysning är oxå nånting som vi måste leverera på egen hand. Petra förespråkar något åt det charmiga och gammeldagsa hållet medan jag gärna ser en modernare variant som lyser både upp och ner.
Här är inte sista ordet sagt.
 

Petra gillar det gamla stuket ovan till höger.

Annars valde vi faktiskt bort golvet som ingick i PrioTvå-byggsatsen (huset heter så). Det var den klassiska 3-stavs ek-parketten som ligger i 90% av all nyproduktion. Jag personligen tycker den är skittråkig och alldeles för ”1990”. Istället har jag genom Blocket och andra kanaler skakat fram ett golv som sticker ut och som vi tror kommer passa där ute på landet.
 

Ett rustikt plankgolv med oregelbundna sprickor, kvistar och träfjärilar (Bild lånad från Kährs)

Detta tillsammans med ett lite ”lantligare kök” i form av Vedums Alice.
 
Alice-luckorna från Vedum. (Bild lånad från Vedum)
 
Och en unik stenskiva från Sten & Marmor nedan.
Fi-faan som en god vän hade sagt, det kommer bli bra, riktigt bra.
 

Marmorskivan som vi tänkt oss.(ett visningsex står utanför Sten &Marmor, Tornby)

Vi har även pratat om tegel bakom kaminen och över väggskåpen. Och när sedan Petra hittade den dekorblåa klinkern/kakel så blev det liksom lite pricken över i:t
 
Tegel på vissa partier.
 

Ett fantastiskt charmigt "nött" kakel. (Bild lånad från Golvabia)
 
Ja jag kan verkligen visualisera mig hur det kommer se ut. Och det är oxå det enda vi kan göra för stunden, tänka oss hur det kommer att se ut. Vi har nämligen ingen tillgång till huset under byggtiden, det är en byggarbetsplats där obehöriga äga ej tillträde. Så enda gången vi kan se hur verkligheten kan tänkas se ut är om vi mutar snickarna att få komma in och kika.....mellan 7-16. När man själv jobbar!!!!...FAIL.

Så man får som sagt visualisera väldigt mycket vilket medför en osäkerhet och gör att frågorna och huvudvärken pockar på om kvällarna; hur långt ska kakel och klinker sticka iväg, hur beter sig det porösa teglet i köksmiljö bland väta och fett?!? Impregnera?! Ja ni som är i samma sistuation som vi vet hur tankarna snurrar.
Och när ska jag ha tid att sätta teglet när jag inte har tillgång till husnyckeln?!?
Släpper byggarna in mig över huvud taget?!? Hur många bullpåsar krävs?!?

Tankarna fortsätter mala; badrum, toalett, tvättstuga? Den blåa dekorklinkern är ju inte gratis så vi måste nog kompromissa med betydligt billigare kakel i dessa utrymmen.
Jaha för det vill man ju?!=
För badrummet kan du ju riva ut om tre-fyra år till något mer modernt och påkostat?! NOOOT!
Du ska leva med skiten i 30 år och då vill man väl för helvete inte sätta upp några jävla simhalls-plattor bara för man inte hade råd till annat?!? Eller?
Samtidigt kan man ju inte trolla med knäna….måtte den där stående Lottoraden snart slå in.

Nej, vi får ta oss en riktig funderare här. Jag har ju snöat in på den lite mer metalliska ”rost-looken” som skulle passa bra till våra svarta kommoder.
 
Rost och metallic ligger bra till hos Stenberg.
 
Petras idéer varierar från dag till dag och lite beronde på vad hon "springer på" för "accessoarer" för dagen. För en vecka sen var ett ljusgrått kakel på tapeten vilket jag var helt med på. Men kaklet från den Bulgariska slitna simhallen från 60-talet som denna vecka är frökens favorit vet jag inte om jag är lika found of?!? Vad säger ni?!
 
Sliten simhall från öststaterna eller dyra design plattor? You tell me. ((Bild lånad från Golvabia)
 
Sen kommer frågan om man ska ha samma stuk i båda badrummen? Ska duschhörnan bryta av? Vad säger kakelsättaren om 50x50 plattor och mosaik i fallet?? Nej just det, mosaik är ju svindyrt?? Tankarna fortsätter.
 

För er som bygger med Eksjöhus och dess köksleverantör Vedum. Fyfan var på er vakt. Eksjöhus har fungerat bra men Vedum kök, på fullaste allvar, det är ju så man blir generad på deras vägnar hur illa det sköts. Det skulle vara jätteintressant att veta hur i hela friden man fick kontraktet som kökleverantör till en av landets största husleverantörer. Antingen är ledningen släkt med varandra eller också prisade man in sig och måste då ta tillbaka sitt ekonomiska misstag på oss slutkunder. De tar verkligen ockerpriser på allting. Det är så pass illa att de inte vill visa vad saker och ting kostar, du får bara en slutsumma på tillvalen. Och skulle du behöva göra en förändring så tar de såna avgifter så att tom personalen själva skäms.

Och det är inte bara vi som blivit drabbade, googlar man lite hos andra byggare så borde nog Eksjöhus ta sig en rejäl funderare inför nästa leverantörsförhandling. Annars kommer de garanterat se en drastisk minskning av försäljningsvolymen i framtiden.


Jag körde i förra veckan ut väggpanel till snickargrabbarna. Vi ville ha detta på den genomgående väggen som vetter från hall och ut i vardagsrummet. Likadant i allrummet och på ”huvud-änds-väggen” i vårt sovrum. I fredags hade snickarna skjutit upp panelen i allrummet. Tyvärr har jag ingen jättebra bild men det blev RIIIIKTIGT snyggt, så pass bra att jag igår åkte och köpte spont till andra vardagrumsväggen samt kortväggen i hallen också. Och det blev en extra påse bullar till grabbarna där ute.
 

Panel på väggen vid ryggåstaket. 

Vi sprang ju även på ett jättefint skåp på ”Hjärta till Hjärta” (loppis) som jag passade på att hämta i samma veva. Fast jag vet inte var jag ska dumpa alla grejor som köps in till detta hus? Det är grejor ta mig fan överallt. Det är överfullt nere i källaren, morsan har prylar i Nyköping och Petras mammas lilla trea har också fått agera magasin. Eller som Fideli (mellantjejen) uttryckte häromdan; "Mamma, lägeheten blir bara mindre och mindre, det är verkligen bäbisprylar och loppisfynd överallt. Snart får vi inte plats"
Men ja, det är ju bara för en kortare tid.

Hur eller hur, jakten fortsätter, jakten på de bästa lösningarna. Ja, vi visste från första början att vi rent ekonomiskt inte kunde bygga och välja exakt det vi ville. Jag blev tex tvingad att välja bort det förlängda och isolerade garaget.
Och det blev ju också en överraskning; Väljer du oisolerat garage från Eksjöhus så kommer det verkligen oisolerat. Ytterväggar står med från insidan synliga reglar, rör- och el-dragningar, helt utan vare sig innertak eller gips?!

Absolut att jag nu har möjlighet att isolera och gipsa själv men väljer jag att beställa ett oisolerat garage så vill jag för den skull inte ha ett halvfärdigt garage?!?
Men visst det är tak över huvet och någonting jag får komplettera själv när/om ekonomin blir bättre till sommaren. Likadant ser väl badkaret ut att få vänta av samma anledning. Skittråkigt då lillen verkar vara som tokig att bada men vad gör man? 
 
Älskar att bada.
 
Så finns där ute något fräscht billigt hörnbadkar med eller utan bubblor max 150x150 cm så vet ni att vi kommer mer än gärna och hämtar. Muskelkraft och vilja finns nämligen mer av än dineros för tillfället.
Ja man får kompromissa helt enkelt; Hjärta till Hjärta och S:t Erikshjälpen kommer nog bli välbesökta när huset ska inredas. Men det är samtidigt kul då loppiskombinationen med Petras inredningstouch kommer göra detta till något helt unikt.
 

Jag och Elliot får nog finna oss i att hänga en del på loppis framöver.

Jag hoppas ni följer med på resan.
 
 

KOMMENTARER:

  • Sofia Hedström säger:
    2016-02-21 | 23:49:58
    Bloggadress: http://korngatansexton.blogg.se

    Men draaa mä vad snyggt erat hus kommer bli, verkligen unikt! Stort fan av panelen på väggarna. Kan verkligen hålla med om att rost/metallic klinkersen är snygg, vi har ju valt detta i vårat stora badrum. Hoppas smöra in mig hos byggarna i veckan så vi får komma in och kika lite, bullar var ett bra tips!

    Svar: Ja det kommer verkligen bli jättebra. Vi har haft några ekonomiska turer med kaklet men kommit fram till att satsa på det vi verkligen vill ha. Istället för second best. Vi har en spännande resa på var sitt håll.:)
    Familjen Blandberg

Kommentera inlägget här: