blandberg.blogg.se

Välkommen till Familjen Blandberg!!! Här kommer du att läsa om livet som det verkligen ser ut. Inte den förskönade vardagen eller kryddade solskenshistorier ala de Facebook. Nej, endast den sanna och krassa verkligheten, lika skön och vacker som den kan vara, men även den ibland grymma och brutala verkligheten kommer att skildras. Men det är just detta som utvecklar oss människor. Hur du tacklar dina situationer och intryck, det är just det som gör dig till den du är och kommer att bli.

Det var alltså nu det började..

Kategori: Allmänt

Vi började umgås mer och mer framför allt jämna veckor då pappaveckan inföll.
Helt plötsligt började jag känna mig hemma på gymmet då jag blev varse att detta var Petras andra hem.
Vi gillade båda att röra på oss och gymmet blev många gånger vår samlingspunkt. Hon tog med den stela, gamla hockeyspelarn på både Bodyattack, Step och senare även Zumba och även om jag aldrig begåvats med koordination så lyckades jag ta mig igenom detta också.


Men likadant har jag nog aldrig gått så långa promenader som under denna period. Helt plötsligt förstod jag att denna tjej skulle göra mig gott på flera sätt. Inte nog att hon var en fantastisk människa som förgyllde min tillvaro, jag skulle inte behöva tänka på vikten om jag skulle hålla hennes tempo.

Hur eller hur, en fantastik vårdag efter en mysig promenix i Vidingsjöspåret stod jag senare på eftermiddagen i Petras hall när plötsligt hela familjestyrkan nyfiket uppenbarade sig.
Jag minns att minstingen var extra nyfiken och väldigt fysisk, vips klängde han likt Mowgli på Baloos rygg och frågade om jag inte kunde stanna på middag. ’Ehh jag kan tyvärr inte’, ljög jag ihop då frågan kom så plötsligt och jag var inte alls beredd. Jag tittade på Petra som log, höjde lite på ögonbrynen och ödmjukt lämnade mitt beslut i mina händer.


Hon var försiktig vem hon bjöd hem då hon hade ett väldigt omtumlande förhållande bakom sig där tydligen hennes vackra yttre hade varit mer intressant än hon som person och bagaget hon faktiskt hade med sig. Men av nån anledning släppte hon väldigt fort in mig till sin familj. Kanske kände hon att jag såg henne mer än som en trofé att visa upp på stan?

Men det var just i denna stund som mina egna tvivel började göra sig varse. Hur fan skulle det här gå? Ska jag bli platsfarsa till tre ungar varav en är tonåring och mellantjejen är snart där?? Det var ju inte riktigt så här jag hade tänkt mig. Nej, visionen var ju att träffa en tjej i samma situation som jag själv. Vi skulle lära känna varandra, resa och leva livet innan vi bildar familj, skaffar hus, vovve och Volvo tillsammans.
Här var ju allt detta redan klart. Petra hade redan bockat allt på listan; hon hade levt livet, bildat familj, ja två gånger tom. Dessutom hade hon även hunnit gifta sig. Helt plötsligt började jag tvivla på vad jag gett mig in i. Jag la mig om kvällarna med tankarna snurrande i huvudet. Helt plötsligt blev jag osäker både på mig själv och Petra. Hur i all sin dar skulle jag klara av detta, det var ju Petra jag ville vara med inte hennes barn.
Jo, min mer eller mindre omogna personlighet tänkte faktiskt så. Jag förstod nog inte riktigt att ska man leva med Petra så får man allt med henne. Helt plötsligt så hade jag liite sympati för hennes tidigare mindre sympatiska flört, på just den punkten bör tilläggas.

Tankarna fortsatte, och varför skulle jag vara ”The one”? Hon hade ju uppenbarligen redan hittat nummer Ett, två gånger dessutom. Han med stort H som hon var upp över öronen kär i. Han som hon ville skulle bli pappa till hennes barn. Tankarna for genom huvudet dag som natt. Hade jag varit den människa jag är idag hade jag självklart berättat om mina tvivel men min litenhet, omognad och egoism att förlora denna fantastiska människa gjorde att jag istället försökte hitta nån jävla genväg med blandat resultat.
Ena stunden stod jag som familjefar och lagade köttfärssås till tre hungriga vildar och i nästa stund åkte jag och windsurfade med kompisarna.
Jag fick liksom ingen mjuk övergång utan blev inkastad i en situation som jag inte redde ut helt enkelt.

Likadant hade dagens Petra i samma stund visat klart och tydligt att det är detta du får, take it or leave it. Med mitt velande hade jag garanterat fått kalla handen direkt, man kan inte både ha och äta kakan.
Nu blev det inte så, istället harvade vi fram och tillbaka, Petra visste aldrig var hon hade mig, jag var hal som en ål och kunde aldrig bestämma något. Ena stunden satt jag i hennes soffa och hjälpte till med läxor för att nästa stund sitta i bilen på väg till kompisarna i Nyköping….alltid på väg.
Jag ville ha allt men ändå inte…Gud hjälpe mig!
Men jag fick ingen hjälp, jag var tvungen att börja lösa saker på egen hand.

Vi var som par "av och på" i över ett år…mestadels var jag den stora anledningen eftersom jag inte fick ihop situationen.
Efter ett tag försökte vi båda hitta andra vägar och sårade varandra in till benmärgen eftersom ingen av oss kunde släppa den andre. Tilliten försvann fullkomligt men hela tiden fanns där något mellan oss som inte gick att ta bort.
Jag skulle inte önska min värsta fiende resan vi gjorde men idag är jag glad att vi inte gav upp för just den speciella känslan som vi aldrig kunde skiljas ifrån känner man inte med alla. Och det är något man verkligen bör ta vara på. Vilket vi till slut också gjorde efter många, många vändor.

Jag kom nånstans i allt detta till insikt att jag måste acceptera läget om jag vill leva med denna fantastiska människa. Då är det så här det kommer se ut; du får tre ungar att försörja, du kan inte välja var du vill bo, hur stort du vill bo eller vilken bil du ska köra. Jag var tvungen att anpassa mig, något jag aldrig gjort i hela mitt liv. Jag levde ju dagen som den kom.

Men inget ont som inte för något gott med sig. Vi båda utvecklades något enormt under resans gång. Men resan hade bara startat.
 
resan startade...

Nu kom ju prövningen att reparera allt som vi skadat, eller som min vän Stefan uttryckte sig. Det har runnit alldeles för mycket smutsigt vatten under broarna, det kommer aldrig att hålla.
Jag tänkte många gånger på vad han sa…hade han rätt? Ja det får väl tiden utvisa?!
Det tog väldigt lång tid innan vi var avslappnade i vår situation då bakslagen avlöste varandra med folk som hörde av sig både på telefon och sociala medier…folk som inte förstått att vi faktiskt var ett par och nu skulle gå hela vägen.

Ja, jag lovar efter denna resa finns det inget vi inte gått igenom, trodde vi i varje fall, till stughelvetet brann ner men det är ju en annan story i ett tidigare inlägg…;)
Tiden läker alla sår säger man och det är inte bara en klyscha. Vi förstod att ska detta fungera måste vi lägga alla korten på bordet och vara 110% ärliga….det var ett måste och från den dagen är det så det ser ut. Vi pratar om allt och då menar jag verkligen allt.

Nästan i varje fall….

KOMMENTARER:

  • Sara W säger:
    2014-10-21 | 07:49:28

    Hej Jonas! Oj så bra du skriver, för det första!, och på ett så öppet och ärligt sätt-för det andra! Skickade ju sms t Petra igår och hälsade men nu när jag läser ditt nya inlägg vill jag skicka direkt t dig och skriva hej och tack! Vilken tjej du har men vilken gåva att skriva och jädrar-i-mig självinsikt som du också bjuder på! Toppen! Ha det gott! Arvika-Sara

    Svar: Hej Värmlands-Sara:) Vad glad jag blir av dina fina ord. Kalla det bearbetning eller rehab men ibland kan det vara skönt att skriva av sig sina innersta tankar. Tack ännu en gång Sara. Ha en fortsatt fin vecka. /J
    Familjen Blandberg

Kommentera inlägget här: