blandberg.blogg.se

Välkommen till Familjen Blandberg!!! Här kommer du att läsa om livet som det verkligen ser ut. Inte den förskönade vardagen eller kryddade solskenshistorier ala de Facebook. Nej, endast den sanna och krassa verkligheten, lika skön och vacker som den kan vara, men även den ibland grymma och brutala verkligheten kommer att skildras. Men det är just detta som utvecklar oss människor. Hur du tacklar dina situationer och intryck, det är just det som gör dig till den du är och kommer att bli.

En man som heter Ove

Kategori: Allmänt

 
Ja, både teaterföreställningen och nu även filmen med Rolf Lassgård i huvudrollen har blivit kritikerrosade. Vi var själva och såg Johan Rheborg göra Ove på Chinateatern men var väl inte lika imponerade. Det är ju en rätt bitter man som skäller på allt och alla i den lilla villaidyllen. Men gubben har ändå hjärtat på rätt ställe, vilket kanske även jag skulle upptäckt om jag hållit mig vaken hela föreställningen.
Johan var skitduktig i det han gjorde men att sitta två och en halv timme och lyssna på en monolog blev lite väl långrandigt.

Hur eller hur, jag tog för skoj skull med denna Ove en dag, han skulle få uppleva en eftermiddag som småbarnsförälder. Vi skulle helt enkelt åka och handla, för visso mitt i julstressen men ändå.
 
Petra tillsammans med Mr Präktig och Ove surskalle i baksätet.

Ja ni har säkert alla varit där; barnvagnar, bilbarnstolar, skötväskor, matkassar och fan vet allt som ska i och ur bilen. Och när sedan ungen från ingenstans kopplar på det galnaste siren-skriket du någonsin hört. Det där hjärtskärande skriket som får nappen att flyga och du känner att det finns inget i världen som inte kan få dig att plocka upp honom till din famn. Det är precis då man förstår värdet i de speciellt utformade barnfamiljsparkeringarna som liksom handikapparkeringarna är väl tilltagna i storlek och placerade relativt nära matbutiken. Men det var också ungefär här som jag med Oves hjälp upptäckte saker som jag aldrig tidigare tänkt på och nu har det redan hänt två gånger och då är Elliot bara tre veckor.
Ja men på fullaste allvar, jag har aldrig tänkt tanken men döm av min förvåning; när man nu som stressad barnfamilj ger sig ut i julhandeln och behöver dessa specialanpassade parkeringar och blir varse helt nya saker. Plötsligt ser man att 'grannen hemma på gården', 'kollegan på jobbet' eller någon annan ”barnlös” bekant helt ogenerat ockuperar dessa parkeringar!!! WHAT THE FUCK?!?
På fullaste allvar, människor som antingen inte har barn eller idag har vuxna barn...
Har inte folk någon som helst skam i kroppen?! Ove höll med, varför inte lika gärna ställa sig på handikapplatserna där deras förstånd, eller brist på förstånd hör hemma?!?
Jag och Ove resonerade en stund, men det var verkligen sant, Ove lovade ta bilder nästa gång!!!!


Det finns många Ove där ute....här har vi tre av dem. (bilder lånade från www)
 
Måste ju säga att detta är precis vad man INTE behöver i julhelgens all stress.
Fy fan, just när siren-skriket bedövat större delen av högerhuvet, det luktar bajs i hela bilen och man fiskar efter inköpslistan som man precis tappat på den blöta gummimattan ner under pedalerna. Det är ungefär där man har rätt god lust att trycka grannens bil in i buskarna och överta platsen. Men när man cirkulerat en stund och fem minuter senare, iofs en bra bit bort, funnit en ”vanlig parkering” och allt lugnat sig och man återigen infinner sig i barnbubblan så kan man bara le när man går förbi idiotens bil.

Ove som redan hade järnkoll på dessa "mindre begåvade" påtalade den direkt märkbara kopplingen mellan beteendet och hur ”långt” de kommit i sin personliga utveckling.
Samtidigt måste vi på ett ödmjukt sätt ha överseende med dessa individer som kanske inte har haft det så lätt alla gånger, försökte jag lugna honom.
Ove fortsatte på sin tidigare linje; han menade att dessa människor lider av en grav förståndsnedsättning och av samma anledning skulle behöva helt andra parkeringstillstånd men att det tydligen blev lite för svårt när socialstyrelsens blanketter skulle fyllas i.

Aja, väl inne i butiken så har man precis fått stopp på ”sirenen” med lite närhet i famnen som lösning. Då kommer nästa glada överraskning i form av värsta kräk-kaskaden över pappas nya jacka. Bara styra kosan till skötrummet som givetvis var upptaget. Jag ställde mig utanför dörren och samtidigt som jag gungandes försökte lugna den lite smått illaluktande krabaten dyker det upp en halvt panikslagen tvåbarnsmor med ungefär samma problematik i sin famn.
-Är det inte det ena så är det de andra, log hon lite halvansträngt när hon ställde sig i kön. 
Jag skrattade och nickade instämmande till hennes ”huvud-på-spiken” kommentar.

Efter en stund dyker det upp två utländska kvinnor i jättekjolar och burka på huvudet som bufflar sig förbi kön, fram till de två fortfarande ockuperade toalettdörrarna och ryckte i alla handtag de kunde komma åt. Uppenbarligen betyder röd markering på dörren något helt annat där dem kommer ifrån?

Kösystem, personlig sfär och svenska språket ”SKÖTRUM” var andra grejor man totalt missade när man kom till Sverige.
Kvinnorna ställde sig precis utanför skötrummet och ryckte ytterligare en gång i handtaget. Jag vände upp den kladdiga lillen och berättade artigt att det faktiskt är kö till ”toaletten”.
De blängde på mig och väste något helt obegripligt på arabiska och backade någon meter samtidigt som de stötte till både mig och Elliot i det trånga utrymmet.
Ove viskade i mitt öra; tro fan att Sverigedemokraterna vinner väljare samtidigt som jag kokade av ilska och var bra nära upplösningstillstånd.
Har nån djävel dött där inne eller?! Lillen började bli mer och mer otålig och allt jag kunde göra var att vänta och lyssna på det högt talande, nästan skrikandes arabkvinnorna bredvid mig. Ja jag kunde liksom inte undgå deras upprörda diskussion. Även om man inte kan språket så kan man ändå förstå vad de pratade om för var 20:e ord som dök upp var ord som aldrig tidigare funnits i deras vokabulär… förrns de kom till Sverige….typ - achele habata achuala ache Försäkringskassan achmela achme Socialbidrag. Jag fick ihop att den ena kvinnan var duktigt irriterad på Försäkringskassan i varje fall. Jag fortsatte mitt gungande och kände hur min tjocka jacka började framkalla de första svettdropparna längs min rygg.

Fem minuter senare öppnas dörren till skötrummet och ut svansar en medelålders kvinna med det precis påsprayade parfym-molnet efter sig. Jag brände av mitt falskaste leende och höll andan när jag mötte hennes blick i dörröppningen. Hon stirrade på mig och undrade nog vad jag var för idiot som slet och drog i handtaget som värsta psykfallet. Ove var rasande och hade en elak teori att hon både var självisk, bitter och nyseparerad och senaste halvtimman använt skötbordet som sminkbord för att dölja att hennes bäst före datum för länge sen var passerat. Hon hoppades väl att träffa Mr Right i grönsaksdisken. Det finns svenska idioter också mumlande Ove när vi stängde dörren om oss.
Jag försökte lugna att även jag har smitit in på ”skötbordsrummen” när andra toaletter varit upptagna.

Jag viftade bort den värsta parfymdoften och sköljde bort marcaran ur handfatet.
Samtidigt som jag pussade på Elliot och la honom på britsen kände jag irritationen steg och hur Ove tog över mer och mer av min personlighet. Jag tog så där lite extra lång tid på mig, tvättade Elliot en extra gång och blöjan skulle sitta så där på millimetern utan att skava. För nu var det äntligen våran tur….att djävlas.
 
Ja just det...från OSS alla till ER alla ett GOTT NYTT ÅR!
 
 Cigarrerna är för celebration x3...SKÅL!!
 

KOMMENTARER:

  • Thomas V-ås säger:
    2016-01-03 | 17:05:54

    Haha tack för underbar läsning.

    Svar: Tack Thomas:)
    Familjen Blandberg

Kommentera inlägget här: